Wraz z NIZP-PZH i Ministerstwem Zdrowia przygotowaliśmy kampanię informacyjno-edukacyjną o skutkach nadmiernego narażenia na promieniowanie UV i negatywnych aspektach korzystania z solariów.

 

 

 

Celem kampanii „Jasne jak słońce” jest prowadzenie działań informacyjno–edukacyjnych dotyczących uświadamiania ryzyka związanego z nadmiernym narażeniem na promieniowanie ultrafioletowe, kształtowanie środowiska sprzyjającego zdrowiu poprzez prowadzenie działalności edukacyjnej oraz ograniczenie ryzyka zdrowotnego wynikającego z zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w środowisku zewnętrznym, miejscu pracy, zamieszkania, rekreacji oraz nauki.

Nadmierne eksponowanie skóry na promienie UV może doprowadzić nawet do wystąpienia tak poważnych chorób, jak nowotwór skóry. Wciąż istnieje konieczności informowania o tym ogółu społeczeństwa. Nie każdy zdaje sobie również sprawę z tego, jakie są negatywne skutki korzystania z solariów. Stąd potrzeba kampanii edukacyjno-informacyjnej, która jest organizowana pod hasłem „Jasne jak słońce”. Już samo hasło zwraca uwagę na to, by nie zapominać o z pozoru oczywistych kwestiach, jak ochrona przed nadmiernym eksponowaniem skóry na promieniowanie UV.

Aby dotrzeć z przekazem do jak największej liczby osób, zaangażowaliśmy w kampanię aż dziewięciu influencerów. Specjalizują się oni w różnej tematyce, pochodzą z różnych rejonów Polski i docierają do różnych grup docelowych.
Gwiazdy internetu, które zgodziły się zostać ambasadorami projektu, reprezentują następujące kategorie: nauka/ edukacja, uroda, sport, talent, komedia oraz guru stylu (lifestyle). Są oni ekspertami w swoich dziedzinach i stanowią czołówkę polskiego YouTube’a oraz TikTok.

Pierwszym ambasadorem kampanii jest Dawid Myśliwiec – doktorant z Wydziału Chemii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zajmuje się badaniami zjawisk na granicach faz w polu magnetycznym. Ponadto prowadzi wykłady popularnonaukowe i pokazy chemiczne, na festiwalach nauki i konferencjach. Jest dwukrotnym finalistą konkursu „Popularyzator Nauki”. Ma jeden z najpopularniejszych kanałów popularnonaukowych na polskim YouTubie – „Uwaga! Naukowy Bełkot”. – Do każdego tematu można podejść na kilka sposobów. Można po prostu powiedzieć, że powinniśmy korzystać z kremów z filtrem, bo działanie promieni słonecznych może powodować nowotwory, a można też wyjaśnić, że to wina jednej ze składowych promieniowania ultrafioletowego i przy okazji opowiedzieć o mechanizmach odpowiedzialnych za zniszczenia DNA. Ja z chęcią wyjaśnię na przykład jak z naukowego punktu widzenia działają filtry w różnego rodzaju kremach – tłumaczy Dawid, którego przekazy docierają zarówno do dorosłych, jak i młodzieży.

Kolejnym ambasadorem jest Leszek Cibor – mówca publiczny, szkoleniowiec i sprzedawca. Kreował marketing dla wielu marek takich jak Mr. Gugu & Miss Go, Killtec Polska, Uvex Polska, Reusch Polska. To trener mówców publicznych i sprzedawców oraz organizator konferencji TEDxBielskoBiała. Internautom znany jest jednak głównie pod pseudonimem „Przeciętny Człowiek”. Taką nazwę nosi również jego kanał.

Kolejnym influencerem, który zgodził się zostać twarzą kampanii jest Łukasz Walaszek, znany głównie młodszej widowni jako Yoczook. Nagrywa on szeroko rozumiane vlogi, w których komentuje otaczającą go rzeczywistość. Ma świetny kontakt z widzami, w oczach dzieci i młodzieży jest autorytetem.

Reprezentantką kategorii „uroda” jest mama dorastającej córki, blogerka, osoba doskonale znająca się na modzie i aktualnych trendach, czyli Edyta Filipiak. Jej blog „Olivka Blog” to prawdziwa skarbnica wiedzy na tematy modowo-urodowe. – Moim celem jest edukowanie czytelników mojego bloga w temacie opalania dzieci i dorosłych. Jako mama, postaram się udzielić niezbędnych wskazówek, dotyczących przygotowania na plażę swojego dziecka – wyjaśnia influencerka.

Piątym ambasadorem, a zarazem pierwszym tiktokerem, jest reprezentujący kategorię „transitioner” Kamil Owczarek. Jest on gwiazdą aplikacji TikTok, gdzie obserwuje go ponad milion osób. Mimo młodego wieku, jest już influencerem o silnej pozycji w mediach, co potwierdza fakt, iż dość często pojawia się na okładkach gazet. Ma bardzo oddaną widownię i jest świetnie rokującym twórcą w swojej kategorii. – Zdaję sobie sprawę, że opalanie może przynieść ludziom przykre konsekwencje w postaci poważnych oparzeń skóry lub ciężkich chorób. Chcę więc uświadamiać moich widzów na te tematy – wyjaśnia chęć udziału w kampanii Kamil.

19-letnia Natalia Lewandowska, która reprezentuje kategorię „sport” jest kolejną muserką, której nie jest obojętne, jak do opalania podchodzą jej followersi. Od 6 roku życia trenuje skoki do wody. Jest wielokrotną medalistką Mistrzostw Polski. Obecnie studiuje, a w wolnych chwilach pracuje jako ratownik. Na platformie nagrywa od ponad roku. Pokazuje treningi skoków do wody, jak i same materiały z mistrzostw. Jak mówi, na TiKTok dzieli się swoją pasją, a dla jej fanów jest to coś interesującego, niespotykanego, a przede wszystkim – motywującego.

Trzecią ambasadorką jest należąca do kategorii „talent” Alicja Mocek. Ta dziewczyna posiada ogromny talent artystyczny, co możemy zobaczyć w jej materiałach, w których prezentuje swoje rysunki. Pokazuje, że TikTok można wykorzystywać nie tylko do tworzenia filmików tanecznych lub komediowych, ale również artystycznych i edukacyjnych.

Artystyczny talent łączy Alicję z innym kolegą, Karolem Pieszko.

Aktorskie i taneczne umiejętności sprawiają, że chłopak przyciąga fanów i jest prawdziwym guru stylu na polskich social mediach. – Chcę namawiać moich śledzących do bezpiecznego opalania, pamiętania o kremach z filtrem UV, a także do smarowania skóry po powrocie z plaży balsamami nawilżającymi – informuje Karol.
Ostatnią z ambasadorek kampanii „Jasne jak słońce” jest reprezentująca kategorię lifestyle muserka Klaudia Krajewska. To stylowa dziewczyna, której zdanie jest dla jej fanów bardzo ważne.

Wszelkie informacje dotyczące kampanii „Jasne jak słońce” są na bieżąco umieszczane na landing page’u kamapii – głównej stronie projektu, jak również na stworzonych na jej potrzeby kanałach społecznościowych oraz kanałach ambasadorów. Będą pojawiały się materiały wideo, artykułu i wywiady z ekspertami, zdjęcia oraz posty i konkursy informujące o kampanii. Umożliwi to dotarcie do ogółu społeczeństwa i pomoże uniknąć przykrych konsekwencji związanych z niewłaściwym opalaniem i korzystaniem z solariów.

Ważne adresy i linki:

Ministerstwo Zdrowia – https://www.gov.pl/zdrowie/
Organizator kampanii – http://www.pzh.gov.pl/
Wykonawca – www.wesharemedia.pl
Facebook kampanii – https://www.facebook.com/UVJasnejakslonce
Instagram kampanii – https://www.instagram.com/uvjasnejakslonce/